„Bal maskowy” Giuseppe Verdiego – wraca na deski Opery na Zamku w Szczecinie.

W najbliższy weekend muzyczne arcydzieło o wielkich namiętnościach, w pełnej rozmachu inscenizacji – „Bal maskowy” Giuseppe Verdiego – wraca na deski Opery na Zamku w Szczecinie. Serdecznie zapraszamy!

Opis:

„Bal maskowy” Giuseppe Verdiego to kwintesencja opery włoskiej. Już od prapremiery w 1859 roku święcił triumfy, zachwycona publiczność wywoływała kompozytora aż… 20 razy. W inscenizacji Opery na Zamku z ożywionymi duchami monarchów w szczecińskim zamku! „Bal maskowy” opowiada historię zakazanej miłości, rzekomej zdrady, tragicznej przepowiedni, spisku, fałszywego oskarżenia i wreszcie morderstwa na tytułowym balu. Połączenie tragizmu z komizmem, dramaturgiczny rozmach, bogactwo wspaniałych arii, chór, balet i mistrzowskie sceny zbiorowe – to wszystko składa się na Verdiowskie arcydzieło i urzeka publiczność od blisko dwóch wieków. Dynamiczna, przypominająca nieco kryminał akcja z lekką domieszką magii rozgrywa się w dworskich komnatach i w undergroundowym podziemiu. Historia osnuta jest na prawdziwej skrytobójczej śmierci Gustawa III, króla szwedzkiego panującego w XVIII wieku. Cenzorzy z czasów Verdiego nie zgodzili się jednak, by bohaterem była koronowana głowa i nakazali umieścić akcję „gdzieś na północy”. Po wielu perturbacjach ta trafiła w jednej ze wcześniejszych wersji na…  Zamek Książąt Pomorskich, dokładnie tu, gdzie mieści się Opera na Zamku. W ten sposób w szczecińskiej realizacji wymyślona fabuła zderza się z historycznym miejscem zyskując nowy wymiar artystyczny. Oglądamy dwa fascynujące światy: pierwszy – pełen oszałamiających toalet i pięknych komnat, feerii kolorów, fioletu, czerwieni oraz drugi: mroczny, brudny, ciemny, z wszelkimi odcieniami szarości – przesycony tajemnicą i odrzuceniem świat podziemia i spiskowców. To symbolika dramatu władzy, umierania starego czasu, nieuchronności losu. Reżyser Waldemar Zawodziński wręcz mistrzowsko namalował tę opowieść. Barwy obu wspomnianych światów kontrastują ją w takt libretta i muzyki, baśniowość miesza się ze współczesnością, ożywiła duchy, tworząc finalnie spektakl ponadhistoryczny. A wszystko subtelnie nawiązuje do Szczecina… Plastyczność, malarskość scenografii, widowiskowo wystudiowany obraz, fenomenalny ruch sceniczny, fantastyczna maskarada, ekspresja artystów, napięcie – ten spektakl oszałamia i kradnie serca każdemu!

Jacek Jekiel, dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie: „To wyjątkowe przedstawienie dla nas, bo rzadko się zdarza, że libretto opery było tak mocno związane z miejscem w którym prowadzimy działalność artystyczną, czyli z Zamkiem Książąt Pomorskich w Szczecinie. Ówcześni cenzorzy nie chcieli, by bohaterem był król Neapolu, by obudziły się demony. Wtedy zapadła decyzja, że libretto zostanie gruntownie przerobione, że bohaterem opery nie będzie król Szwecji, tylko książę i że miejscem akcji nie będzie Sztokholm. (…) Fajne jest to zderzenie imaginacji, fabuły wymyślonej z realną, która splata się z miejscem, które transponuje historię i stara się z nadać jej wymiar artystyczny. W naszej inscenizacji pojawiają się takie elementy, które mają uświadomić publiczności, że wydarzenie «pozaczasowe», «pozageograficzne» mogłoby wydarzyć się w Szczecinie, dokładnie tu, w tym miejscu. (…) Tak, pojawia się wystylizowany herb Szczecina, który ma uzmysławiać nam, że kontekst nie jest elementem fabularnym, to nie jest licentia poetica, tylko świadomy zamysł. W rezultacie po zmaganiach Verdiego i librecisty (Antonio Somma) akcję przeniesiono do kolonii angielskich w Ameryce i główny bohater jest gubernatorem Bostonu. Z czasem, kiedy kontekst cenzuralny stracił na znaczeniu, można było wrócić do pierwotnej wersji, nazwijmy ją «szwedzką». A to co my robimy, to szczecińska wersja, z lekkim podtekstem, nakierowaniem na Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie”.

Realizatorzy:

Reżyseria i scenografia                  Waldemar Zawodziński

Kierownictwo muzyczne               Vladimir Kiradjiev

Kostiumy                                            Maria Balcerek

Choreografia i ruch sceniczny     Janina Niesobska

Reżyseria świateł                             Waldemar Zawodziński

Przygotowanie chóru                     Małgorzata Bornowska

Asystent reżysera                            Mirosław Kosiński

Obsada:

Amelia                                                 Joanna Tylkowska-Drożdż (25.02), Lucyna Boguszewska (26.02)

Gustaw III                                           Tomasz Kuk

Hrabia Ankarstrom                         Tomasz Łuczak

Ulryka                                                  Ewa Zeuner

Oskar                                                   Victoria Vatutina

Christian                                             Krzysztof Bobrzecki

Hrabia Ribbing                                  Adam Tomaszewski

Hrabia Horn                                       Janusz Lewandowski

Sędzia                                                  Paweł Wolski

Służący Amelii                                   Marcin Scech

Śmierć                                                  Andrzej Kieć

Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku

Dyrygent                                             Vladimir Kiradjiev

Inspicjentka                                       Maria Malinowska-Przybyłowicz

Terminy:

25 lutego 2023, sobota, godz. 19.00

26 lutego 2023, niedziela, godz. 18.00

Czas trwania: ok. 2 godz. 55 min (w tym dwie przerwy)

Program spektaklu: https://www.opera.szczecin.pl/sites/default/files/2020-11/Bal%20maskowy.pdf

Fot.: Dariusz Gorajski©Opera na Zamku

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nmzN7-LDLkA&t=8s